O pasjach. Same pytania

W ostatnim „Tygodniku Powszechnym” ( z 27.11.2016 r., nr 48)  w wywiadzie Błażeja Strzelczyka z Adrianą Piwowarską, pt. „Budujemy Arkę” przeczytałam takie, frapujące, słowa papieża Franciszka, które skierował on do bezdomnych:

„Pasje i marzenia to dwa słowa, które mogą nam być pomocne. Pasje niekiedy powodują ból, zastawiają pułapki, w środku i na zewnątrz; pasja może być chorobliwa. Są tysiące pasji. Ale z pasją można też iść na przód. To jest dobra pasja. Taka pasja pozwala nam marzyć. Ten, kto nie potrafi już marzyć, kto nie potrafi realizować swoich pasji, staje się ubogi, ale jest to ubóstwo inne niż wasze. Nigdy nie możecie przestać marzyć. O czym marzy ubogi, o czym marzy bezdomny, nie wiem. Ale marzcie nadal. Marzyliście, by pewnego dnia przyjechać do Rzymu, i to marzenie się ziściło. Marzcie, że świat może się zmienić. Jest to ziarno, które rodzi się w waszym sercu”.

O co Papieżowi chodzi? Czytam te słowa raz po raz i nie rozumiem. Może to kwestia przekładu, języka, ale może nie. Zaczęłam szukać przykładów takich chorobliwych pasji, przyszły mi do głowy gry, marnowanie zbyt wielkich pokładów energii przy przeglądaniu internetu, może hazard. Pomyślałam też o książce Asne Seierstad „Jeden z nas. Opowieść o Norwegii” – i ten trop trochę mnie uspokoił; to może być odpowiedź.

Mam jednak wrażenie, że moje odpowiedzi wciąż są zbyt proste. W dodatku w wielu sytuacjach, które przyszły mi do głowy, nie chodziłoby już nawet o pasję, tylko raczej o uzależnienie. Poza tym, czy chorobliwe może być też tworzenie, budowanie, czy tylko bierne interesowanie się czymś? Jak rozumieć te słowa?

Skomentuj

